اخبار داخلی
شماره: 20588
1394/11/11 - 09:40
استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی برای مطالعات سم‌شناسی در کشور

مطالعه «استفاده از فناوری سلول‌های بنیادی به عنوان یک مدل جایگزین در مطالعات سم‌شناسی جهت ارزیابی مکانیسم‌های سلولی و مولکولی دخیل در سمیت عوامل سمیت‌زای محیطی» توسط جمعی از پژوهشگران کشور انجام شد.

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، این مطالعه به سرپرستی محمد عبداللهی، استاد و محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است.

سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های چندظرفیتی هستند که از جنین در مراحل اولیه تکوینی تهیه می‌شوند و ویژگی‌های منحصر به فردی مانند توانایی تمایز به انواع رده‌های سلولی را دارا هستند؛ بنابراین استفاده از آنها در آزمایشات داروشناسی و سم‌شناسی در طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

از طریق تمایز این سلول‌ها به رده‌های خاص سلولی مانند عصبی و قلبی می‌توان به اهداف سلول درمانی و نیز ایجاد تغییرات ژنی هدفمند ‏رسید.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نتایج این پژوهش منجر به مدل‌سازی آزمایشات سم‌شناسی با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی، مزانشیمال، لنفوسیتی و اسپرم در زمینه‌های باروری، سمیت تکاملی و سم‌شناسی محیطی شده و همچنین چندین مقاله علمی از آن در نشریات معتبر به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved